تنبک یکی از معروف ترین سازهای کوبه ای اصیل ایرانی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از موسیقی دلشاد، پیشینه تنبک به پیش از اسلام باز می گردد و از اولین آلات موسیقی ساخته دست بشر به شمار می رود. از طبل زدن و کوبیدن حیوانات وحشی و جلوگیری از حمله زودتر آنها استفاده می شد.

تنبک از غرب ایران سرچشمه می گیرد. این در حالی است که در سال‌های اخیر، ساز از ویژگی‌های شهرهای جنوب ایران بوده و یکی از اصلی‌ترین سازهای موسیقی معرف فرهنگ این منطقه است. ساز تمبک شبیه یک فنجان بزرگ است. شامل: پوست تنبک; باز بزرگ؛ بدن پا از گلو یا نفیر و یک دهانه کوچک تشکیل شده است. قبلاً مخازن از فلز ساخته می شدند که از ترکیب خاک رس و چوب ساخته می شدند. اما اکنون تنبک فقط از چوب ساخته شده است.

چوبی که برای تهیه ضرب استفاده می شود تکه تکه نمی شود و هر چه یکنواخت تر و سالم تر باشد، کیفیت تنبک بهتر است، بنابراین معمولاً از چوب گردو یا توت استفاده می شود. پوست کشیده شده روی تنبک باید صاف و سالم باشد و روی دهانه بزرگ قرار گیرد تا نه شل باشد و نه خیلی سفت. معمولاً برای این کار از پوست شتر، گاو یا بز استفاده می کنند.

عرض و ضخامت سر بر صدای طبل تأثیر می گذارد. معمولاً در کنسرت‌های بزرگ از طبل‌های بزرگ با پوسته‌های ضخیم و اجراهای انفرادی از طبل‌های کوچک با پوسته‌های نازک‌تر استفاده می‌شود. بهترین و معروف ترین تنبک ها در شیراز به دست زنان عشایری درست می شود.

ویژگی های دستگاه tinback چیست؟

تنبک یکی از سازهای کمیاب است که برای نواختن هر دو دست و ده انگشت نیاز است. به همین دلیل تنبک به قدرت و عضلات بازو قوی نیاز دارد.

برخلاف سایر سازها، ترومپت از نت نویسی سنتی استفاده نمی کند و نوازندگان ترومپت زبان آموزشی خاص خود را دارند.

هیچ محدودیت سنی برای یادگیری تنبک وجود ندارد. بنابراین در اندازه های مختلف ساخته شده است و هرکسی می تواند با اشتیاق و تمرین به بازی این ابزار ادامه دهد. برای یادگیری تنبک و آموزش تنبک در کرج با ما تماس بگیرید.


ثانبک به تنهایی یک ساز موسیقی کامل است. و در چند سال گذشته تکنیک های نوازندگی آن نیز بسیار افزایش یافت و پیشرفت کرد. گاهی از این ساز برای نواختن استفاده می شود. و چون از تمام انگشتان استفاده می شود بنابراین تکنیک های خاص و پیچیده ای اضافه شد.

به این ترتیب برای تولید صدا از راه های مختلف مانند; تراشیدن، مالش و مالش استفاده می شود. هر کدام از اینها تکنیک های خاص خود را دارند که یادگیری آنها به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد.

چگونه می توان یادگیری تنبک را شروع کرد؟

زیرا تنبور یک ساز ضربی و ریتمیک است; این ابزار عالی برای شناسایی و یادگیری ضرب و ریتم است. یادگیری تنبک، یادگیری سازهای دیگر برای شما بسیار آسان تر خواهد بود، زیرا گوش ریتم و آواز را می شناسد.

روش ها و منابع آموزشی زیادی برای یادگیری تانباکو وجود دارد.

اگر مبتدی هستید و می خواهید درام را از اصول اولیه یاد بگیرید. دانستن اصول اولیه موسیقی و یادگیری آن به صورت تئوری توصیه می شود. با این کار نت ها و مقیاس های موسیقی را از پایه یاد خواهید گرفت.

از همان ابتدا داشتن یک معلم خوب برای یادگیری و رفع اشتباهات می تواند شما را به سمت حرفه ای شدن سوق دهد و در طول مسیر از یادگیری خسته و ناامید نشوید.

همه اینها که گفته شد، تمرین، تمرین، تمرین راز موفقیت در بازی است. شما با انجام دادن چیزهای زیادی یاد می گیرید.

با آموزش و تمرین گوش دادن به قطعات درام و درام گوش شما را با صدای این ساز آشنا می کند و یادگیری آسان و سریع خواهد بود.

اگر اطلاعات مختصری از تمباکا دارید یا می خواهید خودتان نواختن تمباکا را یاد بگیرید و نیازی به آموزش اولیه ندارید. فیلم ها و کتاب های آموزشی زیادی برای تمرین وجود دارد.

هزینه خرید یک تنبک خوب چقدر است؟

یکی از ویژگی ها و مزایای تنبک این است که برای شروع یادگیری حتی در مراحل اولیه نیازی به صرف هزینه زیادی ندارید.

به طور کلی قیمت تنباکو از 500 تومان شروع می شود و تا 6 میلیون تومان هم می رسد. تانک های دست دوم را نیز می توانید با قیمت های پایین خریداری کنید، البته مخازن بسیار گران قیمتی نیز وجود دارند که توسط هنرمندان مشهور و معروف ساخته شده و از مواد اولیه مرغوب ساخته شده اند. در ابتدای یادگیری نیازی به خرید طبل های گران قیمت ندارید

موسیقی غذای روح انسان است و همه ما تجربه گوش دادن به موسیقی و دانستن فواید ساز و آواز را داریم، حالا به فکر ساختن یک قطعه موسیقی با دستان خود باشید. مطمئناً شادی و آرامش بیشتری به شما خواهد داد. زیرا موسیقی خوب و دلنشین محرک عواطف انسان است. به طوری که می توان از تاثیر موسیقی در درمان بیماری ها استفاده کرد.

تنبک از آن دسته سازهایی است که اگر علاقه مند به یادگیری و نواختن آن هستید; هیچ بهانه ای برای شروع نکردن ندارید، کافی است ابتدا یک تمبک با کیفیت را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید، هر روز تمرین کنید و از ریتم و حال و هوای خوب این ساز لذت ببرید. مطمئن شوید که هرگز پشیمان نمی شوید؛ ارزش تلاش را دارد!