خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد! این جمله به این معنی است که هر چیزی که زیباتر است جذابیت و زیبایی بیشتری دارد و حتی درختان مختلف مانند انار هرس، خشک شده و شاخه های زائد را از بین می برند و باعث افزایش رشد و میوه می شوند. یه زیبایی خاص از این رو در این مقاله از کارمادیو به طور مفصل به نحوه هرس این درختان میوه می پردازیم.

درخت چیست؟

هرس در واقع فرآیند حذف قسمت‌های خاصی از درخت یا گیاه، مانند شاخه‌های خشک، به منظور رشد بیشتر درخت یا گیاه یا تولید میوه بیشتر است.

روش های هرس درختان انار

درختان انار را هرس می‌کنند تا نور به خوبی به تمام قسمت‌های درختان برسد و خطر ابتلا به بیماری‌ها و آفات این درختان و میوه‌های آن مانند انار را کاهش دهد.

انار را بیشتر از سایر گیاهان هرس می کنند، مانند شاخه های پایه درخت، زیرا این ساقه ها مانع از رسیدن نور و انرژی به شاخه ها و میوه های این درختان می شوند. هرس انار به روش زیر انجام می شود زیرا زمینه پرورش آفات و بیماری ها را ایجاد می کند.

هرس و شکل دهی

این نوع هرس برای درختان انار کوچک و بین 1 تا 5 سال است و به آنها شکل خاصی می دهیم زیرا در این زمان برگ های انار پیچ خورده و در نتیجه نور کافی به شاخه های آن می دهد. کافی نیست

هرس شاخه های ضعیف و پخش همه شاخه های درخت انار از بروز مشکلات فوق جلوگیری می کند و نور و مواد معدنی کافی دریافت می کند و رشد می کند.

هرس باروری

این نوع قلمه زدن شامل دو نوع قلمه خشک و قلمه سبز است که برای افزایش میزان محصول انجام می شود و معمولاً در پایان فصل سرما در زمستان که این درختان خواب هستند انجام می شود. برش های سبز در بهار ایجاد می شود.

در واقع هرس سخت به حذف شاخه های مرده برای رشد بیشتر و بهتر درختان اطلاق می شود و هرس سبز شامل حذف و قطع شاخه های دیگر است که شامل افزایش عملکرد این درختان می شود.

هرس درختان انار در فصول مختلف سال

درختان انار در فصول مختلف با اهداف مختلف قطع می شوند

1. هرس درختان انار در فصل بهار

هرس بهاره معمولا در فروردین و اردیبهشت انجام می شود و این به عنوان یک وظیفه مهم نگهداری برای این درختان در نظر گرفته می شود و در واقع این فرآیند برای بهبود رشد انجام می شود افزایش سلامتی و تولید میوه را افزایش دهد

و در واقع هرس بهاره شامل حذف شاخه های مرده، خشک و آسیب دیده است که می تواند باعث کاهش رشد و تغذیه این درختان شود.

2. درخت انار را در تابستان قطع کنید

درختان انار را در تابستان هرس می‌کنند تا میوه بدهند، به همین دلیل با حذف شاخه‌های غیرضروری، کیفیت میوه افزایش می‌یابد.

هنگام هرس درختان انار در فصل تابستان باید در نظر داشت که هرس باید سبک و کم عمق باشد تا میوه ها آسیب نبینند و درختان در برابر آفتاب نسوزند.

3. درختان انار را در پاییز هرس کنید

فصل پاییز بهترین زمان برای هرس درختان انار است، زیرا در این زمان است که پس از اتمام میوه ها، این درختان به استراحت می روند، در واقع هرس به حفظ و تقویت آنها کمک می کند.

هرس در پاییز برای حذف شاخه های مرده، آسیب دیده و ضعیف و در بهار برای جلوگیری از خوشه شدن شاخه ها و جوانه زدن زودرس است.

4. هرس درختان انار در زمستان

دانه های انار را در زمستان برای از بین بردن شاخه های مرده و آسیب دیده و از بین بردن میوه های بی مصرف و از بین بردن علف های هرز می کارند.

نکته مهم در مورد هرس زمستانه این است که نباید زیاد انجام شود زیرا سرمای زمستان باعث یخ زدن این درختان می شود.

بهترین زمان برای هرس درخت لیمو چه زمانی است؟

بهترین زمان برای هرس درختان انار اواخر زمستان و اوایل بهار است، زیرا در آن زمان درخت هنوز از خواب بیدار نشده و رشد نکرده است، اما فقط می توان گاهی اوقات کمی هرس کرد.

فواید هرس درخت انار

بهبود کیفیت میوه ها

ایجاد استرس و رشد در جوانه

شاخه های مرده را بردارید

شاخه های آلوده و مرده را جدا کنید

روشنایی و تهویه تاج درخت را بهبود می بخشد

احیای درختان کهنسال

القای میوه دهی درختان انار

تسهیل برداشت

چگونه درختان انار را تقویت کنیم؟!

اکنون که نحوه هرس صحیح درختان انار را یاد گرفتید، در زیر نحوه تقویت این درختان را به شما آموزش می دهیم.

1. لقاح مناسب

کود دهی به این درختان باعث بهبود رشد و عملکرد می شود و بهترین کود برای این درختان عبارتند از:

2. کودهای نیتروژنی

این کود با افزایش رشد رویشی درخت باعث افزایش عملکرد و کیفیت میوه های این درختان می شود زیرا کود نیتروژن باعث افزایش شاخه ها و برگ های درخت می شود و منجر به فتوسنتز مناسب می شود.

3. کود کلسیم

کلسیم یکی از مهم ترین عناصر درختان انار است، زیرا به تقویت ساختار سلولی برگ، ساقه و میوه این درختان کمک می کند و مسئول کیفیت میوه آن ها است.

کمبود این عنصر باعث ایجاد تغییرات غیرعادی در شکل و ساختار میوه انار می شود و ترک های عمیقی در پوست میوه ایجاد می شود.

4. فسفریلانوئیت ها

این نوع شاخه ها و دانه های درختان انار را قوی تر می کند و در نتیجه مواد مغذی بهتر جذب این درختان می شود.

5. کودهای پتاس

این کودها در واقع به معنای کودهای پتاس هستند که بهتر است زمانی که میوه ها به مرحله آجیل می رسند استفاده شوند.

استفاده از پتاس باعث تقسیم بافت ها در درخت انار شده و انار را چاق می کند و طعم و عطر بی نظیری به انار می بخشد و درخت را در برابر حشرات، بیماری ها و استرس مقاوم می کند.

اگر بخواهیم یکی از کودهای پتاسیم را معرفی کنیم، کود سولو پتاس را به عنوان یکی از مناسب ترین کودهای درختان انار به شما معرفی می کنیم.

اشتباهات رایج در هرس انار

هرس درختان انار برای بهبود کیفیت این درختان و میوه های آنها انجام می شود، اما گاهی اوقات اشتباهاتی در این روش تمیز کردن درختان انار صورت می گیرد.

1. جوانه های درخت انار را قطع کنید

هنگام هرس این درختان در فصل زمستان و پاییز، باید از شاخه های جدید مراقبت کنید، همان شاخه هایی که پس از خواب زمستانی به میوه های خوشمزه تبدیل می شوند.

2. تعداد زیادی درخت انار

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از کشاورزان و باغداران در کاشت درختان انار مرتکب می شوند، هرس بیش از حد این درختان است، زیرا حذف بیش از حد شاخه ها و برگ های آن ها، تاج درخت را آسیب پذیر و مستعد مشکلات مختلفی مانند نور خورشید می کند.

3. هرس نکردن به موقع شانکر درخت انار

اگر شانکر باکتریایی درخت انار به موقع و در اسرع وقت هرس نشود، درخت انار مستعد بسیاری از بیماری ها می شود.

4. عدم ضدعفونی ابزار هرس درختان انار

زمانی که تصمیم به قطع شاخه های خشک اضافی درختان انار دارید، به یاد داشته باشید که وسایل برش را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا بیماری های مختلف به برگ های بریده درخت انار منتقل نشود.

عواقب هرس نادرست درختان انار

این به درختان آسیب می رساند

توقف باردهی

میوه ی خشک

جنبه زشت درخت

کیفیت و طعم گل و گیاه میوه انار را کاهش می دهد

کاهش عمر مفید درخت