شاید اخیراً کلمه ارز دیجیتال را در یک پست در یک شبکه اجتماعی دیده باشید یا با دوستان خود در مورد بیت کوین زیاد صحبت می کنید و می خواهید در مورد کلمات ناآشنا بیشتر بدانید. شاید قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید و یا یکی از سرمایه گذاران با سابقه این بازار هستید که می خواهید اطلاعات اولیه و عمیق تری از مفاهیم این فناوری داشته باشید، با ما همراه باشید تا با تاریخچه ارز دیجیتال آشنا شوید. در این مقاله. بیایید در مورد کاربردها و جزئیات فنی ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

در حال حاضر اخبار ارزهای دیجیتال در منابع مختلف خبری ادامه دارد و اطلاعات زیادی اعم از درست و نادرست در مورد آن منتشر می شود. احتمالاً بانک، نرم افزار یا شرکت حسابداری یا دولت بزرگی را در هیچ کجای دنیا نخواهید یافت که درباره ارزهای دیجیتال تحقیق و منتشر نکرده باشد.

ایجاد بیت کوین توسط «ساتوشی ناکاموتو» چیزی جز معجزه نبود و چنان شور و شوقی را در میان جمعیت ایجاد کرد که برخی ارز دیجیتال را بیشتر یک ایدئولوژی و فلسفه می دانند تا یک فناوری.

اما راز واقعی پول دیجیتال چیست؟ آیا این یک فریب مشابه وعده یک طرح هرمی است یا یک فناوری انقلابی که بر آینده سیستم های مالی، اقتصادی و حتی سیاسی تسلط خواهد داشت؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی نوعی ارز مجازی یا دیجیتالی است که به عنوان وسیله ای برای ارتباط و مبادله طراحی شده است. کلمه "کریپتوکارنسی" از 2 قسمت تشکیل شده است، "کریپتو" به معنای راز و "پول" به معنای پول است، بنابراین "ارز رمزنگاری" می تواند ترجمه صحیحی باشد (اما در زیر از کلمه "پول دیجیتال" در استفاده به سادگی استفاده می کنیم." .

همانطور که از نامش پیداست، رمزنگاری پایه و اساس ارزهای دیجیتال است. در ارزهای دیجیتال، از رمزنگاری قوی برای حفظ امنیت تراکنش‌ها و همچنین برای انتشار یک ارز دیجیتال جدید استفاده می‌شود که از جعل دارایی‌ها یا «خرج مضاعف» جلوگیری می‌کند. برای دستیابی به این هدف، بسیاری از ارزهای دیجیتال در یک شبکه غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک چین (بلاک چین، توضیح داده شده در زیر) و یک دفتر کل توزیع شده (دفتر کل توزیع شده) شکل گرفته اند. تعریف رسمی ارز دیجیتال

در چند سال گذشته بحث های زیادی در مورد تعریف دقیق ارز دیجیتال و ارز دیجیتال وجود داشته است. با ایجاد یک سکه مانند LINDA در چین، که تنها با به دست آوردن اسناد دولتی معتبر، امکان افتتاح و استفاده از حساب های این ارز را فراهم می کند، هشداری برای جامعه ارزهای دیجیتال است، خواه یک جمع کننده ارز دیجیتال باشد یا نباشد. هر پلتفرمی که از رمزنگاری و بلاک چین استفاده می کند . آیا می توان یک ارز دیجیتال (چه برای اهداف امنیتی، تبلیغاتی یا سیاسی) را ارز دیجیتال نامید؟

به گفته یان لانسکی، ارز دیجیتال سیستمی است که دارای ۶ شرط زیر است:

این سیستم نیازی به مدیریت متمرکز ندارد، اما وضعیت آن با یک اجماع متمرکز تثبیت می شود.

این سیستم واحدهای ارز دیجیتال و مالکیت آنها را پیگیری می کند.

این سیستم تعیین می کند که آیا واحدهای ارز دیجیتال جدید می توانند ایجاد شوند یا خیر. اگر امکان ایجاد موجودیت های جدید وجود داشته باشد، سیستم شرایط ایجاد آنها و نحوه واگذاری مالکیت به موجودیت های جدید را تعیین می کند.

مالکیت واحدهای ارز دیجیتال فقط از طریق رمزنگاری قابل اثبات است.

این سیستم به تراکنش هایی اجازه می دهد که مالکیت ارز دیجیتال را تغییر دهند. درخواست برای تراکنش فقط می تواند توسط کاربری صادر شود که مالکیت فعلی واحدهای مورد معامله را ثابت کند.

اگر دو دستورالعمل مختلف برای تغییر مالکیت دو واحد ارز دیجیتال یکسان به طور همزمان ثبت شود، سیستم حداکثر یکی از آنها را اجرا می کند.

در مارس 2018، اصطلاح «ارز رمزنگاری» به فرهنگ لغت مریام وبستر اضافه شد.

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

یکی از ویژگی های اصلی ارز دیجیتال که به آن نیز اشاره می شود، عدم تمرکز است. این بدان معنی است که آنها معمولاً توسط دولت مرکزی تعیین یا کنترل نمی شوند. این ویژگی مهم از ارز دیجیتال در برابر دخالت و دستکاری دولت ها و نیروهای قدرتمند محافظت می کند.

همانطور که گفته شد، یکی از مشکلات اصلی شبکه پرداخت متمرکز بدون داده متمرکز، جلوگیری از «خرج مضاعف» است.

برای درک بهتر هزینه های مضاعف، مثالی می زنیم:

تصور کنید فردی صد هزار تومان در حساب بانکی خود موجودی داشته باشد. زمانی که از این پول برای خرید اقلام خود استفاده می کنید، اگر هیچ بانکی در هر زمان مبلغی را که هزینه می کنید از موجودی شما کم نکرد، می توانید چندین بار از موجودی خود استفاده کنید و هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد.

این مشکل در پول فیزیکی ممکن نیست. از آنجایی که به شکل فیزیکی آن بستگی دارد، پول نمی تواند همزمان در دو مکان باشد. در ارز دیجیتال اصلی، یک شرکت شخص ثالث از ردیابی حساب ها و تراکنش ها جلوگیری می کند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر هر تراکنش به صورت غیرمتمرکز یا همتا به همتا انجام شود و در رایانه مرکزی ثبت نشده باشد، چگونه می توان به طور دقیق از مانده حساب مطلع شد.

پاسخ به این مشکل در فناوری بلاک چین نهفته است. اینجاست که نبوغ طراحی ساتوشی ناکاموتو آشکار می شود.

انواع ارز دیجیتال و کاربردهای ارز دیجیتال

اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود که امروزه نیز محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال دیگر است. امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف با کاربردها و ویژگی های متفاوت وجود دارند. برخی از آنها فرزندان بیت کوین هستند (یا فورک بیت کوین نامیده می شوند)، در حالی که برخی دیگر ارزهای دیجیتال جدید هستند که از ابتدا ایجاد شده اند.

پس از بیت کوین، بیش از 6000 ارز دیجیتال جدید از موفقیت آن الهام گرفته و ایجاد شد که «آلت کوین» نام دارند. آلت کوین ها شامل سکه هایی مانند لایت کوین، پیرکوین، نام کوین و اتریوم، کاردانو، EOS و غیره است.

سه ارز اتریوم، ریپل و لایت کوین، مهم ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین هستند و بر اساس تئوری و اصولی که آقای ناکاموتو برای بیت کوین ارائه کردند، ایجاد شده اند. این 4 ارز بیشترین حجم خرید و فروش را در بازار ارزهای دیجیتال نشان می دهند.

همچنین یک دسته از ارزهای دیجیتال به نام توکن وجود دارد. این توکن پلتفرم یا بلاک چین خود را ندارد و بر روی پلتفرم ارز دیگری مانند اتریوم اجرا می شود. توکن ها کاربردهای گسترده تری را به پلتفرم اضافه می کنند و می توانند به صورت اوراق بهادار یا برای استفاده های خاص باشند. توکن های اوراق بهادار را می توان برای پیشنهادات اولیه سکه یا ICO استفاده کرد. توکن های کاربردی برای اهدافی مانند صدور مجوز نرم افزار یا رای دادن استفاده می شوند.

Initial Coin Offering یا ICO (Initial Coin Offering) در ارز دیجیتال چیست؟

عرضه اولیه سکه روشی است که برای تضمین سرمایه گذاری اولیه یک ارز دیجیتال جدید استفاده می شود. درصدی از واحدهای ارز دیجیتال جدید از قبل استخراج شده و به سرمایه گذاران فروخته می شود، معمولاً به صورت توکن، معمولاً در یک حراجی.

با ارز دیجیتال چه می توان کرد؟ ارتباط با بیت ارز

خرید کالا و خدمات

شاید چند سال پیش، یافتن تاجری که ارز دیجیتال را از شما به عنوان پرداخت بپذیرد، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار بود. اما امروز شرایط کاملا متفاوت است.

امروزه می توانید با استفاده از ارز دیجیتال از تعدادی فروشگاه آنلاین در سراسر جهان خرید کنید. به عنوان مثال، در یک وب سایت مسافرتی مانند Travala.com، می توانید از ارز دیجیتال خود برای رزرو پرواز بیش از 600 خط هوایی بین المللی و پرداخت هزینه هتل و محل اقامت خود استفاده کنید. همچنین فروشگاه هایی مانند OpenBazaar و Bitify وجود دارند که فقط با ارز دیجیتال قابل خرید هستند.

علاوه بر مراکز آنلاین، امروزه فروشگاه ها، رستوران ها و هتل های زیادی وجود دارند که از پرداخت ارز دیجیتال به صورت آفلاین و حضوری پشتیبانی می کنند.

استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم، لایت کوین و ریپل ممکن است به آسانی بیت کوین نباشد، اما حتی با این ارزها همه چیز به سرعت در حال تغییر است. به عنوان مثال، اپل اکنون بیش از 10 ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت می پذیرد. در اپ استور

علاوه بر این، کاربران بیت کوین و کاربران غیر بیت کوین این امکان را دارند که پول خود را با کارت های هدیه مربوطه مبادله کنند. بسیاری از وب سایت های فروش کارت هدیه، مانند Gift Off، بیش از 20 ارز دیجیتال مختلف را می پذیرند. با گیفت کارت می توانید تقریباً هر چیزی را که می خواهید بخرید.

سرمایه گذاری ها

بسیاری از مردم بر این باورند که ارزهای دیجیتال با ارزش ترین فرصت سرمایه گذاری ممکن است. در واقع، داستان های زیادی در مورد کسانی گفته شده است که به لطف سرمایه گذاری بیت کوین خود، یک شبه میلیاردر شده اند. بیت کوین که در اوایل سال 2017 حدود 2000 دلار قیمت داشت، در پایان همان سال به حدود 20000 دلار رسید. اما در ادامه تا پایان سال 2018 قیمت آن کاهش یافت و در ماه های پایانی آن سال قیمت آن به 3000 دلار رسید.

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ، سریع ترین رشد ثبت شده را در بازار ارز دیجیتال دارد. از 10 دلار در می 2016 تا ژانویه 2018 تقریباً 150 برابر شد و به 140 دلار رسید، اما مانند بیت کوین تا پایان سال 2108 روند نزولی داشت و حتی تا 90 دلار نیز سقوط کرد.

همانطور که متوجه شدید، باید توجه داشت که پول دیجیتال یک سرمایه گذاری است، اما در عین حال ریسک دارد. بازار ارز دیجیتال با هر بازار سنتی دیگری متفاوت است. علاوه بر این، از آنجایی که در بسیاری از مناطق قوانین و مقرراتی برای این امر وجود ندارد، در برخی مناطق ممکن است خطر ممنوعیت و غیرقانونی شدن آنها وجود داشته باشد.

اگر می خواهید در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، بیت کوین هنوز هم یکی از غول های بازار امروز است. علاوه بر این، گزینه های بسیار دیگری نیز وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و بازار خاص خود را دارند. برخی از این ارزها بر حفظ حریم خصوصی و امنیت تمرکز دارند، در حالی که برخی برای برنامه های خاص طراحی شده اند. برخی حتی به طور کامل از بیت کوین کپی شده اند.

بنابراین قبل از انتخاب ارز برای سرمایه گذاری، باید در این زمینه تحقیق کنید. این کار دارای ابزارهای مفیدی است که به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. یکی از آنها برنامه تحقیقاتی Binance Exchange است که اطلاعات و تحلیل های مفیدی در مورد بازار ارز و پروژه های مختلف ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

یکی از بهترین مواردی که در سرمایه گذاری دیجیتال مانند سایر سرمایه گذاری ها باید به آن توجه کرد، تلاش برای گسترش سرمایه خود در بخش های مختلف بازار است. فقط به این دلیل که نام بیت کوین را می دانید، تمام سرمایه خود را در بیت کوین سرمایه گذاری نکنید. یک استراتژی بهتر، سرمایه گذاری در چندین ارز دیجیتال است.

بسته به محل زندگی‌تان، ممکن است از شما خواسته شود که هرگونه سود یا زیان ناشی از سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود را در اظهارنامه مالیاتی خود گزارش دهید. در ایالات متحده، تأیید شده است که ارزهای دیجیتال دارایی محسوب می شوند، نه ارز، و طبق قوانین مالیات بر ثروت مشمول مالیات می شوند.

ماینینگ یا ماینینگ

ماینرها مهمترین بخش شبکه ارز دیجیتال هستند. همانند معاملات سهام، استخراج نیز نوعی سرمایه گذاری است. به عنوان یک ماینر، شما به عنوان یک حسابدار به شبکه خدمت می کنید و امنیت را تضمین می کنید. با به اشتراک گذاشتن قدرت پردازش دستگاه خود، معادلات رمزنگاری پیچیده را حل می کنید و تراکنش ها را در بلوک های درون بلوک ها ثبت می کنید.

امروزه، با افزایش ماینرها و قدرت پردازش شبکه بسیاری از ارزهای دیجیتال، استخراج با استفاده از رایانه های معمولی و لپ تاپ ها ممکن است دیگر مقرون به صرفه نباشد. اما با سرمایه گذاری در سخت افزار استخراج صنعتی می توانید از آن سود ببرید. البته باید هزینه برق را هم در نظر بگیرید.

به عنوان پرداخت در کسب و کار خود بپذیرید

اگر صاحب کسب و کار هستید و به دنبال راه هایی برای جذب مشتریان جدید هستید، پشتیبانی از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت ممکن است راه حلی برای شما باشد. علاقه مردم به ارز دیجیتال هرگز در طول تاریخ به این اندازه نبوده است و مطمئناً در آینده افزایش خواهد یافت. با توجه روزافزون مردم، تعداد دستگاه های خودپرداز ارزهای دیجیتال در جهان همچنان در حال افزایش است. وب سایت Coin ATM Radar در حال حاضر فهرستی از بیش از 8600 دستگاه خودپرداز رمزنگاری در بیش از 70 کشور جهان دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به مشتریان خود اطلاع دهید که اکنون پرداخت های نقدی دیجیتال را می پذیرید. شما می توانید این کار را با یک علامت در جلوی ویترین فروشگاه خود یا یک تبلیغ در وب سایت خود انجام دهید. سپس می‌توانید این پرداخت را به روش‌های مختلفی مانند پایانه‌های سخت‌افزاری، برنامه‌های هوشمند و صفحه لمسی یا به سادگی با وارد کردن آدرس کیف پول خود در کد QR انجام دهید.

به امور خیریه کمک کنید

تعدادی از سازمان های خیریه و بشردوستانه جهانی مانند صلیب سرخ آمریکا، سازمان جهانی غذا و یونیسف نیز کمک های ارز دیجیتال را می پذیرند.

استفاده از پول دیجیتال برای کمک به موسسات خیریه، به دلیل سابقه و شفافیت، این امکان را به حامیان این سازمان ها می دهد تا بدانند چگونه از پول خود برای کمک به نیازمندان استفاده کنند.

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال دارای ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی هستند که هر کدام ترجیحات خاص خود را دارند. دلایل این محبوبیت را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

برخی از طرفداران بر این باورند که بیت ارز دیجیتال ارز آینده است، به همین دلیل در اسرع وقت هر تعداد از این سکه ها را خریداری و پس انداز می کنند، به این امید که ارزش آنها افزایش یابد.

برخی از طرفداران نیز جذب این موضوع شده اند که بانک ها و مقامات مرکزی نقشی در این ارز ندارند و منابع آن را کنترل نمی کنند. زیرا بانک ها با انتشار پول جدید و ایجاد تورم، ارزش پول را به مرور زمان کاهش می دهند.

همچنین کسانی هستند که فناوری پشت ارز دیجیتال را دوست دارند، یعنی. بلاک چین این سیستم پردازش و ذخیره سازی غیرمتمرکز می تواند از هر سیستم پرداخت سنتی ایمن تر باشد.

در نهایت، برخی از افراد وجود دارند که دلیل تمایل آنها به ارز دیجیتال، افزایش مداوم قیمت ها است. این افراد روی سودهایی که می توانند از این بازار به دست آورند تمرکز می کنند و به آینده بلندمدت و پتانسیل این ارزها اهمیت نمی دهند.