چه بیماری هایی را باید نزد متخصص مغز و اعصاب ببینیم؟


متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که اختلالات مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و عضلات را درمان می کند. بیماری های عصبی می تواند سردرد، صرع، سکته مغزی، اختلالات حرکتی مانند لرزش یا بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی شما مرکز فرماندهی بدن شماست. این سیستم هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید را کنترل می کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، مطالعه می کند.

اگر به موضوعات مرتبط با بیماری های شایع مغز و اعصاب، چگونگی پیدا کردن یک متخصص مغز و اعصاب خوب و ... علاقه دارید، می توانید در انتهای این مقاله با ما همراه باشید چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

بیماری های ناشی از مشکلات عصبی شامل بیماری ها و اختلالات عضلانی است که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، بیماری شما باید به درستی تشخیص داده شود. این تشخیص توسط پزشک عمومی انجام می شود.

اگر بیماری شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراحان مغز و اعصاب که بر روی سیستم عصبی بدن عمل می کنند، بیماری شما را تشخیص داده و در صورت لزوم جراحی مناسب را انجام می دهند.

پزشک مغز و اعصاب شما را معاینه می کند، آزمایشات تجویز می کند، بیماری شما را با دارو یا فیزیوتراپی درمان می کند. در ادامه این قسمت از مقاله به برخی از مهم ترین عوامل شایع بیماری های ناشی از مغز و اعصاب می پردازیم که عبارتند از:

سردرد

سردرد یکی از آن بیماری هایی است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. در طول سردرد، ما دردی را احساس می کنیم که به سینوس ها، بالای سر، عضلات سر، گردن و شانه ها یا در امتداد قاعده جمجمه و مغز می رسد.

علائم سردرد شدیدتر، مانند میگرن، ممکن است شامل استفراغ، سردرد شدیدتر یا مداوم، سردردی که به طور ناگهانی ایجاد می شود یا دردی که با فشار بدتر می شود، باشد. سردردی که از صبح شروع می شود می تواند با علائمی مانند تغییر بینایی یا حتی تشنج همراه باشد.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا سال ها طول می کشد. این درد می تواند نتیجه بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

اگر درد شدید نباشد می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر درد با علائم دیگری مانند ضعف، بی حسی، مشکلات مثانه یا روده همراه است، ممکن است بخواهید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. متخصصان مغز و اعصاب به راحتی سرگیجه را به عنوان نشانه ای از عدم تعادل درمان می کنند. سرگیجه باعث می شود احساس کنید شما یا چیزهای اطراف شما در حال چرخش هستند و در نتیجه تعادل ندارند.

اگر سرگیجه شما شدید است، بهتر است قبل از گرفتن وقت ملاقات با پزشک عمومی یا پزشک مراقبت های اولیه، یک متخصص مغز و اعصاب پیدا کنید و او را برای درمان ارجاع دهید.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

بی حسی یا گزگز می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از علائم بیهوشی این است که می توانند گردش خون شما را متوقف کنند. با این حال، اگر گرفتگی ها ادامه پیدا کرد، به طور ناگهانی ظاهر شد، یا فقط در یک طرف بدن رخ داد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

بی‌حسی یا بی‌حسی مانند علائم سکته مغزی نیز می‌تواند از علائم سکته مغزی باشد، در این صورت باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ضعف

احساس ضعفی که باید توسط پزشک مشاهده شود با خستگی یا درد عضلانی پس از یک پیاده روی طولانی یا بلند کردن اجسام سنگین متفاوت است. اگر ضعف عضلانی دارید که فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا از دست دادن سریع قدرت عضلانی که بیشتر در بازوها و پاها دیده می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. این درد می تواند ناشی از یک بیماری جدی تری مانند سکته مغزی یا بیماری سیستم عصبی باشد.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی، مانند مشکل در راه رفتن، تکان دادن یا حرکات ناخواسته، لرزش و غیره، می توانند از علائم مشکلات سیستم عصبی شما باشند. اگر اختلالات حرکتی در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت کنید.

چه لرزش شما ناشی از دارو باشد و چه اضطراب، اگر لرزش شما بر فعالیت های روزانه شما نیز تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ممکن است بهترین درمان برای بیماری شما باشد.

اسپاسم

تشنج می تواند خفیف یا شدید باشد. علائم تشنج شامل سردرد، غش، حرکات سریع دست ها و پاها، مشکل در تنفس، گیجی یا غش است. برخی از تشنج ها می توانند به دلیل قند خون پایین یا ترک مواد اعتیادآور ایجاد شوند. برای تشنج های ناگهانی یا غیر قابل توضیح به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان عمومی می توانند به شما در تعیین شدت تشنج کمک کنند، اما اگر تشنج شدید و تکراری است، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

مشکلات بصری

یکی دیگر از مواردی که می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، اختلال بینایی است که می تواند ناشی از افزایش سن یا سیستم عصبی باشد. اگر مشکل به طور ناگهانی ظاهر شد و در هر دو چشم ایجاد شد، پس از راهنمایی و تشخیص چشم پزشک، می توانید با یک متخصص مغز و اعصاب خوب تماس بگیرید.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات شدید حافظه، تغییرات شخصیتی و سردرگمی همگی نشانه ضعف یا مشکلات در مغز، ستون فقرات یا سیستم عصبی هستند. برخی از علائم ممکن است ناشی از ناتوانی های یادگیری یا بیماری هایی مانند آلزایمر باشد. پزشک عمومی شما علائم شما را بررسی می کند و تصمیم می گیرد که آیا برای درمان بیماری خود به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. پرداخت

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب، مانند تا دیر وقت بیدار ماندن، آپنه خواب یا اضطراب، کابوس های شبانه، یا سایر مشکلات خواب. یک بیماری سیستم عصبی یک مثال از این وضعیت، نارکولپسی است، یک بیماری ژنتیکی مزمن با علت ناشناخته. این می تواند سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از این علائم ممکن است بخشی از یک اختلال غیراضطرابی باشد، اما اگر علائم مشکلات خواب شما شدید است یا هنوز به توصیه پزشک عمومی خود اعتماد ندارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب داشته باشید.

بیماری های شایع مغز و اعصاب

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص زودهنگام و روش های درمانی است. ناتوانی های ناشی از بیماری های مغز و اعصاب از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا تشخیص و تشخیص بیماری های رایج می تواند به درمان زودهنگام آن بیماری ها کمک کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های مربوط به سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. از آنجایی که بیماری های ناشی از اختلالات عصبی برای فرد خطرناک است، بهتر است آن ها را تشخیص داده و سپس به پزشک مراجعه کند.

برخی از مشکلات عصبی رایج که یک متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

و سپس

هرکدام

تهوع و استفراغ

تشنج

منتظر نباش

همان

نقض رفتار فردی

الگوهای تنفسی

مشکلات بینایی وجود دارد

ضعف عضلانی

پارکینسون

اختلالات خواب

لرزیدن

فلج، جراحت یا جراحت

اختلالات خوردن و بلع

آزمایشات مورد نیاز برای بیماری های مغز و اعصاب

اولین قرار ملاقات شما با پزشک مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشکان می خواهند در مورد علائم شما و مدت زمانی که به این اختلال عصبی مبتلا بوده اید، بدانند.

پزشکان ممکن است در مورد سایر متخصصانی که دیده‌اید یا درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید بپرسند و سپس شما یک معاینه فیزیکی خواهید داشت که شامل آزمایش‌هایی برای موارد زیر است:

درجه هماهنگی و تعادل؛

نشان دادن احساسات و رفتارهای خاص.

احساسات مختلف؛

قدرت بدن و قدرت عضلانی.

بسته به علائم و معاینه فیزیکی، متخصص ممکن است آزمایش‌های اضافی را تجویز کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل تصویربرداری یا سایر آزمایش‌های تشخیصی باشد. همچنین ممکن است متخصص مغز و اعصاب به آزمایشات بیشتری برای کمک به تشخیص علائم شما نیاز داشته باشد. اگر این آزمایشات را انجام ندهید، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند.

انواع تست های تصویربرداری

بسته به نوع بیماری، انواع مختلفی از آزمایش ها یا آزمایش های تصویربرداری وجود دارد که ممکن است متخصص مغز و اعصاب شما درخواست کند. این تست ها عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از تصاویر مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می کند. این آزمایش می تواند به یک متخصص خوب در تشخیص و بررسی تورم و سایر آسیب ها کمک کند.

توموگرافی یا کامپیوتر (اسکن گربه یا گربه)

سی تی اسکن یا اسکن توموگرافی کامپیوتری از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش که در بین متخصصان مغز و اعصاب بسیار محبوب است، به پزشکان امکان می دهد هر گونه ناهنجاری را که ممکن است باعث علائم شما شود را تشخیص دهند.

انواع آزمون های سنجش

بسته به نوع بیماری، انواع مختلفی از آزمایش ها یا تست های تشخیصی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب می تواند برای شما تجویز کند. این تست ها عبارتند از:

داپلر دوبان و تای اوسوا داپلر ترانس جمجمه ای (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز شما استفاده می کند.

الکتروانسفالوگرام (EEG)

در طول EEG، الکترودهایی بر روی پوست سر شما قرار می گیرد تا فعالیت الکتریکی مغز شما را اندازه گیری کند.

نوار عصبی عضلانی یا الکترومیوگرافی (EMG)

EMG با وارد کردن سوزن های ریز در عضلات برای بررسی اعصاب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضلات انجام می شود.

سوراخ کمری

در حین پونکسیون کمری، کمر شما بی حس می شود و متخصص مغز و اعصاب مایعات را از پشت شما تخلیه می کند. این به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که روی کمر شما تأثیر می گذارد کمک می کند.

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب خوب هستید، گواهی هیئت مدیره یکی از مهمترین جنبه هایی است که باید در نظر بگیرید. این گواهی نشان می دهد که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های بهداشتی عصبی دارد.

در مرحله دوم، تجربه یک متخصص مغز و اعصاب خوب را در نظر بگیرید. هر چه متخصص مغز و اعصاب شما تجربه بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد، احتمالاً نتیجه درمان شما بهتر خواهد بود.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که با او در مورد بیماری ها صحبت کنید. اختلالات ناشی از بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به مکالمه دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر نظر پزشکتان در سایت ذکر شده است بد نیست آن را بخوانید و بر اساس نظرات مثبت و منفی تصمیم نهایی را بگیرید.

در اینجا بهترین متخصصان مغز و اعصاب را با سوابق پزشکی خوب در این زمینه معرفی می کنیم. این متخصصان بهترین گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار می دهند.