اختلالات گفتار و زبان از شایع ترین اختلالاتی است که بسیاری از افراد جامعه را درگیر می کند. درمانی که به این افراد برای کاهش مشکلات گفتار و گفتار انجام می شود گفتار درمانی نامیده می شود.

شاید با شنیدن نام گفتاردرمانگر تصور کنید که گفتار درمانی به معنای درمان از طریق گفتگو و گفتگو است. اما باید بدانید که گفتار درمانی ربطی به روانشناسی و مشاوره ندارد. گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به افراد کمک می کند با ارائه پاسخ ها و تمرین های علمی ارتباط کلامی و غیرکلامی موثری با دیگران برقرار کنند.

اگر می خواهید در مورد موضوع گفتار درمانی بیشتر بدانید و گفتار درمانی به چه کسانی کمک می کند، این مقاله را در وبلاگ او سلامت دنبال کنید.



گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی رشته ای از توانبخشی است که در آن کاردرمانگر ابتدا مشکلات زبان، گفتار و بلع فرد را شناسایی و سپس به درمان می پردازد.

باید بدانید که گفتار درمانی نوعی توانبخشی درمانی است که شامل روش ها و درمان های مختلف توانبخشی است. همانطور که قبلا ذکر کردیم گفتار درمانی را نباید با روانشناسی اشتباه گرفت.

برای درک فرآیند گفتار درمانی ابتدا به تفاوت گفتار و زبان می پردازیم. در ارتباطات روزمره، گفتار و زبان ممکن است یکسان به نظر برسند، اما باید بدانید که در درمان این دو مقوله کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

دو کارکرد مجزا اما مرتبط در ارتباط و ارتباط وجود دارد. یکی گفتار، دیگری زبان. بخشی از فرآیند ارتباطی که در مغز ما اتفاق می افتد، برای مثال انتخاب کلمات، جملات، یا معنای کلمات و غیره، زبان نامیده می شود. با ادامه این روند، آنچه به صورت کلمات در ریه ها، حنجره، دستگاه صدا، ماهیچه های زبان و غیره ظاهر می شود، گفتار نامیده می شود.

هر زمان که بخشی از این فرآیند ارتباطی به هم می خورد، مراجعه به گفتار درمانی ضروری می شود. یک گفتار درمانگر برای اصلاح یا بهبود این اختلالات کار می کند. بنابراین باید بدانید که گفتار درمانی شامل طیف وسیعی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی است.

گفتار درمانی به افرادی که می توانند صحبت کنند محدود نمی شود، بلکه به افرادی که آسیب مغزی یا آسیب به سیستم گفتاری دارند و نمی توانند صحبت کنند، کمک می کند تا با دیگران ارتباط کلامی داشته باشند.



کارشناس گفتار کیست؟

گفتار درمانگر یک گفتاردرمانگر است. یک فرد توانبخشی که اختلالات را در زمینه هایی مانند دستکاری و بلع بررسی و تشخیص می دهد. پس از کشف این بیماری در انسان، گفتار درمانگر روش درمان را تعیین می کند و با تمرینات و راهکارهای عملی، روند درمان را آغاز می کند.

گفتار درمانگر نه تنها به افراد کمک می کند تا صحبت کنند، بلکه به فرد کمک می کند تا ارتباط غیرکلامی برقرار کند. زیرا ممکن است بیشتر افراد نتوانند صحبت کنند، اما می توانند از وسایل ارتباطی غیرکلامی استفاده کنند. فرد ممکن است در روش های ارتباطی غیر از گفتار مانند زبان بدن، تماس چشمی و غیره مشکل داشته باشد. دکتر هم به مردم کمک می کند.

متخصص گفتاردرمانگر در زمینه های مختلف از جمله فیزیولوژی و آناتومی اندام ها مانند زبان و گلو و غیره تخصص دارد. و در زمینه بلع و به افرادی که به دلیل بیماری در بلع غذا مشکل دارند کمک می کند تا از طریق توانبخشی این مشکل را حل کنند.

با توجه به مشکلات مراجعه کننده، گفتار درمانگر می تواند آنها را به سایر متخصصان مانند گوش، حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و ... ارجاع دهد و روند درمان مراجع را در بخش های مختلف دنبال کند. این به فرد کمک می کند تا سریعتر به بهبودی خود ادامه دهد.


چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی هر فردی که دچار اختلال گفتار و زبان است نیاز به گفتار درمانی دارد. نیازهای گفتار درمانی بر اساس سن و ویژگی های دیگر توسط گفتاردرمانگر تعیین می شود. هر فرد می تواند روش های درمانی را بر اساس تشخیص گفتار درمانگر شروع کند.

در زیر مواردی که نیاز به گفتار درمانی دارند آورده شده است:

• افراد مبتلا به اوتیسم

• افراد اسیر شده

• افراد دارای معلولیت ذهنی

• برخی از بیماران مبتلا به سرطان حنجره یا زبان

• کودکان با تاخیر گفتار

• افرادی که آسیب مغزی دارند

• افراد کم شنوا

• افرادی که در بلع مشکل دارند

• افراد با مشکلات صوتی و بسیاری دیگر…



گفتار درمانی برای کودکان

یکی از حوزه های مهم در گفتار درمانی، گفتار درمانی کودکان است. بسیاری از اختلالات گفتاری به دلیل رشد اولیه و انعطاف پذیری مغز به راحتی قابل اصلاح هستند. اگر درمان به تعویق افتاد درمان این اختلال ممکن است دشوار باشد یا ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.

یکی دیگر از الزامات مراجعه به موقع برای گفتار درمانی کودکان این است که مشکلات گفتاری دوران کودکی می تواند آسیب های روانی جدی به کودکان وارد کند. کودکان در سال های اول زندگی بیشتر از زمان های دیگر به ارتباط با همسالان خود نیاز دارند و مشکلات گفتاری یا اهمال کاری می تواند آسیب های روحی جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

کودکانی که مشکلات گفتاری دارند نمی توانند از طریق کلمات، جملات یا حتی نوشتن ارتباط برقرار کنند. این می تواند رشد و ارتباط کودک با دیگران را مختل کند. گفتار درمانی می تواند به کودکان در درمان این اختلالات یا کاهش اثرات آنها کمک کند.

یکی از رایج ترین موارد در درمان گفتار کودکان، عقب ماندگی گفتار است. بسیاری از والدین از مراجعه به گفتار درمانگر امتناع می ورزند و می گویند که خودشان بعداً در دوران کودکی صحبت کردند. اگر لازم است بدانید، این تاخیر در صحبت می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد و تاخیر در ارسال می تواند زندگی کودک را مختل کند. بنابراین توصیه می شود والدین در صورت تاخیر در گفتار کودک به گفتار درمانی روی آورند. گفتاردرمانگران با بررسی عوامل مختلف به والدین توصیه می کنند که آیا کودک نیاز به درمان دارد یا اینکه فقط والدین باید با تمرینات ساده در خانه به کودک کمک کنند.

مشکلات گفتاری کودکان می تواند بر اساس عوامل ژنتیکی، آسیب های مغزی، سندرم های مختلف و یا حتی رفتار والدین با کودک باشد. ارجاع کودکان به گفتار درمانی به والدین کمک می کند تا علل اختلالات گفتار را در اسرع وقت درمان کنند.

اگر فکر می کنید فرزندتان دچار تاخیر در گفتار یا لکنت زبان و سایر اختلالات گفتاری و زبانی است، باید فوراً برای گفتار درمانی اقدام کنید تا کودک شما بتواند در اسرع وقت روند درمان را آغاز کند.



گفتار درمانی برای بزرگسالان

بسیاری از افراد مسن نیز به دلیل یک بیماری یا بیماری قبلی مانند سکته مغزی در صحبت کردن یا بلع مشکل دارند. برای رفع این مشکلات باید به گفتار درمانی مراجعه کرد.

درمان تمام اختلالات گفتار و زبان در گفتار درمانی برای بزرگسالان ممکن است کاملاً موفقیت آمیز نباشد. اما باید بدانید که بسیاری از بیماران پس از ارجاع به گفتار درمانی بزرگسالان، پیشرفت های محسوسی در درمان اختلالات گفتاری خود مشاهده کرده اند.

در برخی از اختلالات گفتاری، افراد ممکن است از دوران کودکی به این اختلال مبتلا شوند، اما به دلیل عدم درمان، همچنان تا بزرگسالی از آن رنج می برند. یکی از شایع ترین بیماری ها لکنت زبان است که اغلب در دوران کودکی به دلایل مختلف بروز می کند. اگر لکنت در دوران کودکی درمان نشود، در بزرگسالی فرد را آزار می دهد. گفتار درمانی بزرگسالان در زمینه لکنت نیز تا حد زیادی به بهبود این اختلال به فرد کمک می کند.

پس باید گفت که گفتار درمانی به درمان بسیاری از بیماری هایی که از دوران کودکی با فرد همراه است نیز کمک می کند. گزینه های درمانی گفتار درمانی برای بزرگسالان توسط گفتاردرمانگر از طریق آزمایش های مختلف تعیین می شود.


فواید گفتار درمانی

گفتار درمانی نوعی درمان است که به کمک یا کاهش مشکلات زبان، گفتار و بلع کمک می کند.

ارتباط با افراد دیگر یکی از اساسی ترین نیازهای هر انسانی است. گفتار درمانی به افراد کمک می کند تا به صورت کلامی و غیر کلامی ارتباط برقرار کنند.

ناتوانی در تلفظ صحیح کلمات، مشکل در واژگان، لکنت زبان و... از جمله مواردی است که اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد و آنها را از بسیاری موقعیت ها دور می کند. گفتار درمانی به این دسته از افراد کمک می کند تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند و بتوانند به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

گفتار درمانی به کودکان مبتلا به سندرم داون، اوتیسم یا افراد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با محیط خود ارتباط برقرار کنند.

در گفتار درمانی کودکان، گفتاردرمانگر تمریناتی را به والدین می آموزد که با آن می توانند روند درمان را در خانه زیر نظر داشته باشند و بهبودی کودک سریعتر حاصل شود.

گفتار درمانی نه تنها اختلالات گفتار و زبان را درمان می کند، بلکه به افرادی که به دلیل بیماری یا فلج صورت و دهان از مشکلات بلع رنج می برند کمک می کند تا از طریق توانبخشی توانایی بلع خود را بازیابند.



نکات مهم در گفتار درمانی

گفتار درمانی در انسان یک فرآیند مداوم است که ممکن است به سرعت انجام نشود و زمان بر باشد. باید بدانید که فرآیند گفتار درمانی نیاز به حوصله و پیگیری در جلسه دارد.

برخی از اختلالات گفتار یا زبان ممکن است به طور کامل قابل درمان نباشند، اما باید بدانید که گفتار درمانی می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد و به او در برقراری ارتباط با دیگران کمک کند.

یکی از مهمترین مواردی که هنگام مراجعه به یک گفتاردرمانگر این است که فرد بدون اقامت به درمان مراجعه کند. درمان بسیاری از اختلالات گفتاری دوران کودکی آسان است. در صورتی که بعداً مورد هدف قرار گیرد، ممکن است به طور کامل بهبود نیابد. البته باید به این لحظه توجه کنید، هیچ وقت برای مراجعه به گفتار درمانگر دیر نیست و هر فردی بدون در نظر گرفتن سن می تواند درمان مناسب را دریافت کند.

اکثر درمان های ارائه شده در گفتار درمانی نیاز به تجربه و همکاری از سوی فرد دارد. بنابراین تمرین و ثبات در انجام این تمرینات لازم است.

مراجعه به ادامه مطلب: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز