ارتودنسی دندان به هیچ وجه یک روش درمانی خطرناک نیست. اگر چیدمان دندان ها مشکل بود، دندانپزشکان این درمان را برای کسی انجام نمی دادند. بنابراین، اگر در هر جایی در مورد عوارض دندانپزشکی ارتودنسی صحبت می شود یا چیزی در مورد آن در وب سایت وجود دارد، بدانید که درست نیست. ما هیچ گونه عارضه ارتودنسی نداریم، اما مانند هر روش دندانپزشکی دیگری، مزایا و معایب داریم. ارتودنسی دندان مزایای زیادی دارد و در برخی موارد و برای برخی مراجعین ممکن است معایب بسیار جزئی یا جنبه های منفی داشته باشد که در این صفحه به آن پرداخته شده است.


مسواک زدن چه عوارضی دارد؟

ارتودنسی دندان خود مشکلی ایجاد نمی کند و در واقع عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین عدم توجه به توصیه متخصص ارتودنسی است که می تواند منجر به تشخیص آسیب یا آسیب به ارتودنسی شود. . در برخی موارد این درمان می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

بیماری لثه

همانطور که قبلاً در زمینه قبلی ذکر شد، بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. اگر پوسیدگی دندان در یک دوره زمانی درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند پریودنتیت و بیماری لثه شود.

تجزیه و تحلیل ریشه

در موارد بسیار نادر، برخی از افراد ممکن است در طول درمان دچار تحلیل ریشه شوند. پوسیدگی دندان هیچ علت خاصی ندارد و نمی توان قبل از درمان آن را پیش بینی کرد، اما اگر می خواهید بیشتر در مورد آن بدانید، حتما با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید. یکی از عوارضی که پوسیدگی ریشه می تواند ایجاد کند، کاهش طول عمر دندان است.

پوسیدگی دندان

زمانی که ارتودنسی ثابت برای درمان انتخاب می شود، براکت های ارتودنسی روی دندان ها قرار می گیرند و تا پایان درمان روی دندان ها باقی می مانند. به همین دلیل، در طول وعده های غذایی، بقایای غذا به راحتی بین براکت ها جمع می شود.


این امر منجر به تجمع باکتری های بیشتری در دهان می شود که به دلیل تولید اسید باعث پوسیدگی دندان می شود.


رعایت بهداشت دهان و دندان پس از نصب بریس های ثابت باید دو برابر و بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت، پوسیدگی دندان در حین و بعد از ارتودنسی رخ می دهد. با رعایت بهداشت دهان و دندان به راحتی می توان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد.



زخم ها و زخم های دهان

در ارتودنسی ثابت، متخصص براکت های ارتودنسی را به کمک چسب مخصوص روی دندان ها قرار می دهد و آنها را به سیم ارتودنسی متصل می کند و در زمان های خاصی به دندان ها فشار می آورد. در صورتی که نصب براکت به درستی انجام نشود یا بیمار مراقبت های تجویز شده را رعایت نکند، احتمال آسیب و خراش در دهان وجود دارد. در روزهای ابتدایی که لثه ها روی دندان قرار می گیرند، بیمار عادت ندارد آنها را در دهان بگذارد و ممکن است زخم های دهان پس از چند روز از بین بروند. به طور کلی هر گونه زخم و ایجاد کرم در دهان با کمک محلول ها قابل حل است.

تاثیر روی مینای دندان

دستگاه های ارتودنسی می توانند روی مینای دندان تاثیر بگذارند و باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، دهانشویه ارتودنسی می تواند مفید باشد.

عکس العمل های آلرژیتیک

برخی از وسایل و لوازم خانگی مانند بریس ها یا براکت های ارتودنسی ممکن است برای برخی افراد حساسیت داشته باشند. به منظور جلوگیری از واکنش های آلرژیک، بهتر است در معاینه اولیه، آلرژی خود را به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.



عدم نتایج صحیح با وجود عوارض آنکیلوز

آنکیلوز یک عارضه بسیار جدی است، اما در موارد نادری رخ می دهد. اگر دندان به استخوان جوش بخورد، بریس ها نمی توانند دندان را حرکت دهند. ظاهر دندان انکیلوز شده شفاف و کوتاهتر از دندان های دیگر است. می توان گفت که درمان ارتودنسی دندان با دندان انکیلوز به درستی جواب نمی دهد. اگر آنکیلوز به دندان آسیب برساند و ایمپلنت دندانی انجام شود، برای تشخیص دندان انکیلوز فقط از عکس های رادیولوژی و معاینه بالینی استفاده می شود.


خطر بازگشت درمان ارتوپدی

شاید برخی از افراد در این مورد نگران باشند زیرا از بازگشت درمان می ترسند. در واقع این فقط یک نگرانی است و می توان گفت که با وجود تمایل دندان ها به حرکت و بازگشت به حالت اولیه، اگر بیمار به توصیه های متخصص خود عمل کند و استفاده از نگهدارنده را فراموش نکند، وجود ندارد. تغییر در وضعیت دندان ها



ارتودنسی در سنین بالا چه عوارضی دارد؟

تا زمانی که یک زخم و استخوان سالم در دهان وجود دارد، می توانید از این درمان بهره مند شوید. اما با همه این حرف ها سرطان پیر می تواند عوارض و معایبی داشته باشد که در زیر به عوارض سرطان در دوران سالمندی اشاره می شود:

در بیشتر موارد، بزرگسالان نیاز به استفاده طولانی مدت از واکسن دارند.

بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب مینای دندان و ریشه دندان هستند.

بروز التهاب لثه و کوتاه شدن ریشه در بزرگسالان بیشتر است.

عوارض کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی چیست؟

یکی از موارد مهم در درمان ارتودنسی کشیدن دندان است. البته کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی همیشه یکی از مراحل اصلی درمان نیست و اگر معاینه و متخصص با معاینه مناسب، نیاز به کشیدن دندان را پیشنهاد کرده و تصمیم بگیرند که یک یا چند دندان باید کشیده شود، در غیر این صورت. ، روند درمان و نتیجه نهایی درمان تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.بپذیرید زیرا احتمال دارد شما را تحت تاثیر قرار دهد.


درمان ارتودنسی چگونه است؟

به طور کلی بازگشت درمان ارتودنسی اتفاق نمی افتد. اما در برخی موارد امکان پذیر است. پس از درمان، دندان ها حرکت کرده و به موقعیت اولیه خود باز می گردند. دومین دوره مهم درمان، یعنی استفاده از ریتینر یا ریتینرهای ارتودنسی. اگر توصیه های متخصص ارتودنسی را به درستی رعایت کنید و به طور مرتب از ریتینرها استفاده کنید، دیگر به ارتودنسی برگشته اید. در نتیجه بیماران با چنین عوارضی مواجه نمی شوند.

ماخذ: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/