موتورهای الکتریکی یکی از مهمترین وسایل الکترومکانیکی صنعتی هستند و برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شوند. دانستن اجزای یک موتور الکتریکی به شما درک عمیق تری از نحوه کارکرد موتور می دهد و از چندین جهت مهم است. از جمله عیب یابی، تعمیر و نگهداری، انتخاب موتور مناسب و افزایش ایمنی و طول عمر موتور.

با توجه به استفاده گسترده از الکتروموتور، این دستگاه ها در انواع مختلفی تولید می شوند. یکی از راه های دسته بندی موتورها بر اساس نوع جریانی است که می کشند. بنابراین موتورهای الکتریکی به دو دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم می شوند.


اجزای موتور AC و DC از نظر عملکرد بسیار مشابه هستند. با این حال، تفاوت هایی با یکدیگر وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. برای خرید قطعات صنعتی با ما همراه باشید.


منابع تغذیه AC

اجزای یک موتور الکتریکی AC عبارتند از:

آستین

استاتور

روتور

دیدم

بلبرینگ

جعبه تقسیم

سیستم سرد

تمام پیچ

کانکا

بدنه یا محفظه دستگاه از یک قاب مشترک و دو براکت در ابتدا و انتهای دستگاه تشکیل شده است. لاستیک ها نه تنها اجزای داخلی را در کنار هم نگه می دارند، بلکه از آنها در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز محافظت می کنند. موتور علاوه بر سطح محافظت از خنک کننده، تحت تأثیر پوسته قرار می گیرد. معمولاً پوسته الکتروموتورهای کم مصرف آلومینیومی است و برای پرقدرت از پوسته فولادی استفاده می شود.

انواع پوسته

به طور کلی محفظه های موتور الکتریکی AC به دو دسته تقسیم می شوند:

محفظه باز

یک قسمت کاملا بسته

تعادل را باز کنید

در موتورهای بدنه باز (باز)، جریان هوای سرد می تواند از موتور عبور کند. این ماشین ها باید در محیطی تمیز استفاده شوند. نوع دیگری از موتورهای محفظه باز، موتورهای ضد چکه (ODP) هستند. بدنه این موتورها دارای دریچه های جریان هوا می باشد. علاوه بر این، یک فن پروانه ای متصل به انتهای شفت، جریان هوای خنک را در داخل موتور برقرار می کند.

موتورهای ضد چکه در برابر حرکت مایعات و جامدات از بالا و با زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به عمودی مقاوم هستند. البته به شرطی که موتور به صورت افقی نصب شود. اگر این موتورها به صورت عمودی نصب می شوند باید از روکش های جداگانه استفاده کرد تا از ورود رطوبت و گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری شود.

بخش کاملا بسته

این دسته شامل سه نوع ظروف است:

بدون تهویه کاملا محصور (TENV)

محفظه کاملاً بسته با خنک کننده فن (TEFC).

محفظه ضد انفجار

1) محفظه کاملاً بسته و بدون تهویه: این موتورها در کاربردهایی استفاده می شوند که هوای اطراف موتور حاوی مواد خورنده است و می تواند به قطعات داخلی آن آسیب برساند. محفظه کاملاً بسته و بدون تهویه جریان هوا را به موتور محدود می کند. اما این به معنای محافظت کامل در برابر رطوبت و گرد و غبار نیست.

اکثر موتورهای کاملاً محصور با هوا خنک کمتر از یک اسب بخار قدرت دارند. هیچ سوراخی برای تهویه در بدنه این ماشین ها وجود ندارد و تمام گرمای داخل دستگاه باید با هدایت گرما از بدنه خارج شود. واردات دستگاه از چین . به همین دلیل، کف این ماشین ها دارای شیارهای نسبتا عمیقی است که به دفع گرما کمک می کند.


2) بدنه کاملا محصور با فن خنک کننده: این موتورها سوراخ جریان هوا ندارند، اما یک فن خارجی در انتهای محور روتور برای خنک کردن موتور قرار داده شده است. این فن هوا را به بیرون موتور می دمد. هوای فن توسط یک درپوش محافظت می شود تا از تماس افراد با آن جلوگیری شود. موتورهایی با محفظه کاملا بسته و فن خنک کننده در محیط های کثیف و مرطوب (حتی با کمی زنگ زدگی) قابل استفاده هستند.

3) بدنه ضد انفجار: در صنایع پرخطر مانند صنایع فرآوری شیمیایی، معادن، ریخته گری، صنایع خمیر و کاغذ، مدیریت ضایعات، صنایع پتروشیمی و غیره معمولاً از موتورهای ضد انفجار استفاده می شود. این نوع بدنه دارای سخت ترین استانداردهای ایمنی و امنیتی است و معمولاً از چدن ساخته می شود.

محیط های پرخطر در مورد احتراق به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. شامل:

طبقه بندی بر اساس بخش I و بخش II:

دسته اول: این محیط ها تمایل دارند مواد خطرناک و قابل اشتعال در محیط داشته باشند.

قسمت دوم: در این محیط ها، در صورت بروز شرایط غیرعادی، ممکن است مواد خطرناکی در هوا وجود داشته باشد.

طبقه بندی بر اساس نوع و گروه مواد خطرناک:

مکان های خطرناک بیشتر با کلاس و گروه خطر تعریف می شوند.

کلاس I، گروه A تا D: حاوی گازها یا بخارات قابل اشتعال است.

گروه های کلاس II F، E و G: با گرد و غبار قابل احتراق. مانند گرد و غبار زغال سنگ یا پوسته غلات.

کلاس III: این کلاس شامل الیاف و پرزهای قابل احتراق است.